Liikunta-asenne – rakastaa, ei rakasta, rakastaa…

Miten sinä miellät liikunnan? Mikä on liikuntaa? Miten suhtaudut liikuntaan; rakastatko, inhoatko vai jotain siltä väliltä?

Liikunnan olomuodot

Mielestäni kaikki liikkuminen on liikuntaa, vain tehotaso, intensiteetti, tavoitteet tms. vaihtelevat yksilöllisesti. Hieman toisin ilmaistuna; motivaatiota liikuntaan on turha etsiä mistään, meidän on liikuttava, päästäksemme minne tahansa olemmekin matkalla. On varmaankin hyvä tarkentaa liikunnan määritelmää itselleen.

Hyötyliikuntaa ei ole olemassa, koska tämä viittaa, että olisi olemassa myös hyödytöntä liikuntaa. Kaikki liikunta on hyödyllistä, meidät on luotu liikkumaan, ei istumaan.

Meille on virheellisesti myyty ajatus, että nivelet kuluvat käytössä ja että vanhuusiässä tietyt niveliin liittyvät ongelmat ja sairaudet ovat väistämättömiä. Toinen meille myyty harha liittyy farmakologisten(?) lääkkeiden pakonomaiseen käyttöön ja parantavaan voimaan nivelongelmien suhteen. Niveliin liittyvien ongelmien syyt löytyvät pääasiallisesti elämäntapavalinnoista, ei ajan kulumisesta.

Nivelten toimintaan ja kuntoon, yleiseen liikkuvuuteen ja myös joihinkin särkyihin pystytään kuitenkin vaikuttamaan luonnollisin keinoin. Tässä on ravinnolla sekä liikunnalla suuri vaikutus. Painonhallinnan ja laihduttamisen suhteen liikunnan merkitys on erittäin pieni ja usein muistakin syistä väärä lähtökohta, jos laihduttaminen on päätavoite.

Sinänsä liikunnan merkitys kasvaa iän myötä. Paremmassa fyysisessä kunnossa voimme paremmin, jaksamme toimia paremmin, aivomme toimivat paremmin, ruoansulatuksemme ja muut elimistön toiminnot toimivat paremmin, olemme vähemmän alttiita monenlaisille loukkaantumisille ja painonhallintakin helpottuu, jos liikumme riittävästi.

Iästä huolimatta suurin osa ihmisistä kärsii lihasvoiman epätasapainosta sekä lihas-/jännekireydestä. Työ ja elämäntavat ovat johtaneet tähän. Tällaisessa tilanteessa täytyy suunnitella aloittelevalle kuntoilijalle erittäin huolellisesti suunniteltu kunto-ohjelma. Sama ongelma voi päteä urheilun aktiivi harrastajiin lajista riippumatta. Golf, tennis, kehonrakennus ovat varmaankin yleisimpiä esimerkkejä tapauksista, missä laji helposti voi johtaa lihasvoiman epätasapainoon, liikkuvuusongelmiin yms.

Tavoitteellinen kuntoileminen

Ikä tuo meille vielä lisähaasteeksi lihasmassan vähentymisen, mutta tämäkään ei ole peruuttamatonta. Iäkkäämpänä massan palauttaminen ei ole helppoa, mutta ei liioin mahdotonta. Tähän ei myöskään tarvita mitään kemiallisia apukeinoja, kuten TRT-hoitoa miehillä tms. Massan palauttamiseen tarvitaan vain hyvä ravintosuunnitelma ja asianmukainen kunto-ohjelma, joissa kummassakin otetaan huomioon iän tuomat erityistarpeet, sekä Sinun päättäväisyytesi. Lihasmassan kasvattamisen suhteen ei suuret painot ole ainoa optio harjoittelulle, vaan vaihtoehtoja on muitakin.

On hyvä myös mieltää, että intensiivisemmän liikunnan ei välttämättä tarvitse tähdätä lihasmassan kasvattamiseen, vaan tavoitteena voi olla stamina/kestävyys tai voima. Tällaisen korkeamman tehotason liikunnan ei tarvitse välttämättä olla progressiivista koko ajan.

Ravinnon suhteen tällainen liikunta laajentaa mahdollisuuksia ravinnon suhteen monellakin tavalla, mutta silti ruokavalio tulee suunnitella hyvin tarkasti, että makroravinteiden riittävä taso saavutetaan ilman liiallisia kaloreita tai ei-toivottuja ravintoaineita.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *